OPINION

TRIBUNA OBERTA

Port de Palma: estratègic per a la ciutat

"El passeig Marítim hauria de ser un corredor obert, però ara és una autopista pensada per a una connexió ràpida"
ANTONI NOGUERA

El port és un punt clau per a la configuració del nou model de ciutat. I ho és per la indústria nàutica que representa, per la seva situació i per fer de la badia un espai esportiu líder amb el camp de regates. Gràcies a la bona sintonia entre la ciutat i el port, es du a terme un treball conjunt amb l’Autoritat Portuària Balear. 



El port ha de ser un eix estructurador de l’economia del futur de la ciutat. La iniciativa Ramon Llull 2030, impulsada des de la societat civil, ha estat recollida des de l’Ajuntament de Palma per a liderar un projecte que cohesioni el port i el front marítim de Palma. L’economia blava és un dels principals recursos que tenen les Illes Balears per a diversificar el seu potencial econòmic i per a generar nous llocs de feina vinculats a l’economia verda i sostenible.



Pel que fa a la indústria nàutica, cal que s’encamini cap a una economia respectuosa amb el medi ambient aprofitant el capital intel·lectual –actualment comptam amb alguns dels millors instituts d’estudis de la mar a nivell mundial, com ara l’IMEDEA o el SOCIB– així com la necessitat de millorar l’eficiència energètica en la nàutica, que ha de fer de Palma un dels referents a nivell mundial en el respecte cap al territori i el Mare Nostrum.



Cal destacar que les darreres dècades la badia de Palma s’ha convertit en un dels millors camps de regates d’arreu del món, i ha comptat amb l’arribada d’alguns dels millors navegants. S’estan fent molts d’esforços per a tenir les millor escoles de vela lleugera a nivell mundial, amb la premissa que tots els joves puguin tenir accés a la seva formació bàsica.



Així mateix, el port ha de ser la finestra oberta de Palma a la mar Mediterrània.  En aquest sentit el passeig Marítim hauria de ser un corredor obert, però ara és una autopista, la primera de l’estat del 1978, pensada per a una connexió ràpida entre el port i l’aeroport. El que plantejam, atesa la importància que Palma sigui una ciutat oberta a la mar, és pacificar el trànsit del passeig i recuperar-ne l’ús per a la ciutadania, fer-ne un eix cívic lineal i verd, pensat per a les persones, des del carrer de Monsenyor Palmer fins a l’Auditorium.



Tenir la badia de Palma és una fortuna per a la ciutat, i així ho hem de demostrar amb la projecció que feim del port en el nou model de ciutat. Posem en valor la ciutat amb l’obertura a la mar, millorem el paisatge urbà fent-lo més humà i sostenible, diversifiquem l’economia amb la indústria nàutica i facem de la badia una de les millors escoles de regates. Perquè volem que la ciutadania i la nostra economia es trobin a l’ADN del nostre territori. Transformem Palma per a millorar la relació de la ciutat i el port.



--



Antoni Noguera és batle de Palma.